Ik heb jarenlange ervaring met smaakcreatie door mijn brede culinaire achtergrond. Hierdoor heb ik een brede smaakbibliotheek opgebouwd en veel kennis opgedaan over het wegnemen van smaakherrie * en off-taste *. Daarnaast ben ik expert in foodpairing. Ik kan producten op ingrediënt-niveau ontmantelen en nabouwen met de benodigde verbeteringen zonder dat hier smaak bij verloren gaat.
Daarbij heb ik veel kennis van de smaak van de gemiddelde Nederlander. Ik kan haar specifieke voorkeuren voor smaken herkennen en dit toepassen in mijn ontwikkelproces van de producten.
De Nederlander staat open voor vernieuwing, maar wilt ook vooral een herkenbaar product. De Nederlander blijft qua smaak, tot zekere hoogte, een gewoontedier.Om deze reden hanteer ik de 80/20 regel: ‘’80% herkenbaar voor de consument, 20% vernieuwend en spannend.’’ Maar nog lekkerder en gezonder worden, dat mag een product altijd.
* Denk bij smaakherrie aan het gebruik van veel overbodige producten waardoor de smaak van het product uit balans raakt.
* Bij off-taste kun je bijvoorbeeld denken aan bittertonen of ongewenste bijsmaken van bepaalde ingrediënten.